Blogi

Varusteleka tatuoituna pakaraan

Armeijan ylijäämätavaraa myyvä Varusteleka tituleeraa itseään maailman parhaaksi kaupaksi. Kansainvälistyvä yritys on oiva esimerkki markkinoinnin ja yrityskulttuurin voimasta. Varusteleka ei jätä ketään kylmäksi, kun se kertoo rakastavansa asiakkaitaan ja toisaalta sen työntekijät rakastavat Varustelekaa. Mistä sinusta kertoo se, että 40% Varustelekan työntekijöistä eli noin 20...

Mistä löydän aikaa bloggaamiseen?

Minulta kysyttiin Twitterissä, mistä löydän aikaa bloggaamiselle? Bloggaus ja kirjoittaminen ylipäätänsä ovat varmasti parasta, mitä asiantuntija voi tehdä oman uransa eteen. Meiltä löytyy aina aikaa tärkeiksi katsomillemme asioille, kuten liikunnalle tai perheelle, eli kehoitan miettimään bloggaamisen tarkoitusta sinulle ja katsomaan sitten kalenteriasi uusin silmin. Bloggaaminen on paras tapa...

Ryhdy alasi suunnannäyttäjäksi

Yrityksesi on tuomittu kilpailemaan hinnalla, jos siltä puuttuu se ainutlaatuinen myyntiväittämä, jollaista ei kilpailijalla ole. Luovu kilpailijoiden peesaamisesta ja hintakilpailusta. Raivaa oma polkusi asiantuntijana, massasta erottaudut katsomalla toimintaasi asiakkaasi silmin. Markkinointi on laajempi asia kuin pelkkä markkinointiviestintä. Se on koko yrityksen läpi kulkeva prosessi ja ajattelutapa...

Eroon hintakilpailusta

Luovu kilpailijoiden peesaamisesta ja hintakilpailusta. Raivaa oma polkusi asiantuntijana ja erottaudu katsomalla toimintaasi asiakkaasi silmin. Onko hintasi kilpailijoiden sanelemia? Uskaltaako kukaan toimialallasi erota toisistaan vai onko kaikki ”alan parhaita ammattilaisia”, ”luotettavia asiantuntijoita” ja ”parasta palvelua” tarjoavia? Jos kaikki toimialallasi tyytyvät samaan mantramaiseen itsekehuun, olet tuomittu kilpailemaan...

Mielipidejohtajuus ansaitaan

Mielipidejohtajuus omalla toimialalla pohjautuu näkemykseen alan tulevaisuudesta, sen haasteista ja niiden voittamisesta. Mielipidejohtajuus kulkee käsi kädessä yrityksen kilpailuetujen kanssa. Mihin näet alasi kehittyvän ja mitä meidän pitää olla tekemässä siinä maailmassa menestyäksemme? Mitkä ongelmat vaivaavat asiakkaita tänään ja tulevaisuudessa? Mielipidejohtajuus ansaitaan, ja tie on usein pitkä....

Paavi opettaa sinulle sisältöstrategiaa

Markkinoinnissa parhaat tulokset saavat ne, jotka tekevät töitä suunnitelmallisesti yhteisen tarkoituksen eteen. Kun kaikille on selvää, mihin ollaan menossa, on loppu vain oikeiden ihmisten, tekojen ja asiakkaiden poimimista mukaan. Sisältöstrategia auttaa sinua johtamaan brändiäsi. Vaikka sisältöstrategia on terminä tuore tulokas, löydät viitteitä sen käytöstä pitkin historiaa...

Markkinoinnin trendit 2014

Ostamisesta on tullut itsepalvelua, markkinoinnin murros pakottaa asiakaskeskeisyyteen, markkinoinnin uusi tarkoitus on auttaminen, digi tappaa myyntimiehen sekä heikko asiakasymmärrys vie särmän markkinoinniltasi. Markkinoijana ei ole helppoa pysyä perässä, mitkä ismit ovat milloinkin valloillaan, mutta murros markkinoinnissa on tullut vääjäämättä pöydillemme. Kokosin yhteen markkinoinnin trendejä 2014 tekemiseen. Takaisin...

Markkinoinnin murros pakottaa asiakaskeskeisyyteen

Potentiaalinen asiakkaasi on käynyt jo 2/3 ostoprosessista läpi ennen yhteydenottoaan. Hän on ahminut tietoa: sisältöä, suosituksia ja vertailuja verkosta – sinulta ja kilpailijoiltasi. Hitaampikin omaksuja on jo huomannut tarpeen kaupallisesti tavoitteelliselle ja lisäarvoa tuottavalle sisällölle eli sisältömarkkinoinnille, mutta se ei ole enää mikään erottautumistekijä. Sisältömarkkinointi on...

Rakenna näkymättömien myyntimiesten armeija

Kun ostamisesta on tullut itsepalvelua, voit voittaa asiakkaidesi sydämet lumoamalla heidät hyödyllisellä ja avustavalla sisällöllä. Sisältömarkkinointi kehrää kauppaa ympärivuotisesti säästä riippumatta. Jos et pysty palvelemaan potentiaalista asiakastasi aukottomasti tiedonhakuvaiheessa lähtien, et pääse edes keskusteluihin mukaan ja kilpailijasi tekee kaupat. Potentiaalisilla asiakkailla ei ole aikaa käydä monen...

Tulevaisuuden yritys on oma mediansa

Kun markkinointiviestintä nähdään usein yritykselle kulueränä, sisältömarkkinointi luo yritykselle tuottavan omaisuuserän, joka palvelee 365 päivää vuodessa. Jatkuvasti laskevat tilaajamäärät, ansaintamallin räjähdysmäinen muutos ja kaipuu laadukkaalle sisällölle ovat olleet myrkkyä keskeisille medioille. Kaikki joutuvat miettimään tarkoituksensa uusiksi ja osa on jo niin ehtinyt tehdäkin. Samaan aikaan myös...

Heikko asiakasymmärrys vie särmän markkinoinniltasi

Markkinointi on kontaktilaji. Jos ymmärrät asiakkaasi sielunelämää, saat kohdistettua markkinointisi tehokkaasti ja vaikuttavasti. Pelkät kivat puitteet eivät kuitenkaan lämmitä, jos kukaan ei ole näkemässä esitystäsi. Olemme ostajina yksilöitä. Haluamme tulla puhutelluksi meidän tarpeistamme, ongelmistamme ja haluistamme nähden. Meitä ei kiinnosta toimittajan minä-me-sössötys, vaan olemme kiinnostuneimpia itsestämme....

Ostamisesta on tullut itsepalvelua

Myyntimies mynttiset kuolevat. Menestyvästä myyjästä on tullut asiakasta ymmärtävä markkinoija. Ostokäyttäytymisemme muutos muuttaa tapaamme markkinoida. Viimeisimmät tutkimukset kertovat sisältömarkkinoinnin osuuden kasvavan entisestään yritysten markkinointipaletissa. Sen tarkoitus on auttaa asiakkaita luomalla lisäarvoa ja ohjaamalla heitä kaupallisesti eteenpäin. Tulokset saavat ne, jotka sitovat sisältömarkkinoinnin liiketoimintatavoitteisiinsa ja ovat sekä...

Muuta markkinoinnin tavoitteet rahaksi

”Missä raha?”, kysyy luukutusmyyntiin rakastunut epäilijä puhuttaessa sisältömarkkinoinnista. Unohda verkon ja fyysisen maailman vastakkainasettelu sekä keskity palvelemaan asiakastasi! Helsingissä järjestettiin viikko sitten Euroopan vuoden merkittävin sisältöstrategiatapahtuma, Content Strategy Forum, jonka esiintyjäkaartissa olin julistamassa sisältömarkkinoinnin aakkosia. Tapahtuman puhujat olivat pääosin Euroopasta sekä Yhdysvalloista ja tapahtumassa tarjottiin näkemyksiä...

Yritystarinan sankari on asiakas

Kun kaikki tekevät sisältömarkkinointia, voit erottautua vain osallistuttavalla ja innostavalla tarinankerronnalla. Huomiostamme kilpaillaan enemmän kuin ikinä. Sen myötä meistä on tullut varsin hyviä karsimaan silmiimme osuvia viestejä ja sisältöjä. Olemme niin tehokkaita, etteivät tärkeimmätkään viestit aina tavoita meitä. Avaamme tuttujemme viestejä luottamuksesta, mutta meillä on suojamuurit...

Ala mielipidejohtajaksi

Sisältömarkkinointi on viimeistään tänä syksynä kaikkien markkinoijien huulilla. Sisältömarkkinoinnin tarkoitus ei ole kuitenkaan tuottaa sisältöä sisällön takia vaan luoda lisäarvoa asiakkaille sisällöillä. Luot sisältömarkkinoinnilla tarjoomallesi sellaisen imun, että löydät uusia asiakkuuksia, saat parannettua ja sitoutettua olemassaolevia asiakkuuksia ja luomaan sellaista arvoa, mitä asiakkaasi eivät muualta saa....

Sisältömarkkinoinnin seitsemän kuolemansyntiä

Sisältömarkkinointi muuttaa yrityksesi markkinointia pysyvästi. Vanhaan huutelu-markkinointiin ei ole enää paluuta ja asiat, mitkä olet oppinut markkinoinnista viimeisen kymmenen vuoden aikana, eivät enää täysin päde. Markkinointialan yritykset ovat jo muuttaneet toimenkuviaan sisältöpainotteiseksi ja muut toimialat seuraavat nyt perässä. Peli on pysynyt samana, mutta kilpailijat ovat lisääntyneet...

Sisältömarkkinoinnin tulevaisuus

Sisältömarkkinointi sitä, sisältömarkkinointi tätä. Minulta on kysytty, kuinka pitkään yhden asian päällä voi ratsastaa ja varoiteltu, että markkinointitermikin voidaan pilata ylikäytöllä. Kukapa ei jo tarjoaisi sisältömarkkinointia, lurittelisi kuinka sisältö on kuningas ja kuinka sisällössä on tulevaisuus. Kun kaikki sanovat tekevänsä ”sitä sisältömarkkinointia”, niin onko asia sillä...

Totuus sisältömarkkinoinnista

Sisältömarkkinoinnista on tullut markkinoinnin uusi musta. Se ei onneksi ole ohimenevä ismi, vaan pysyvä muutos tapaan markkinoida. Markkinointitapa ei rajoitu pelkästään verkkoon, vaan näkyy kaikessa, mitä yritys tekee asiakkaidensa kanssa. Pelkkä kohderyhmän tunnistaminen ei enää riitä, vaan nykyään sinun pitää olla asiakkaallesi merkittävä. Meitä pommitetaan päivittäin...

Paraskaan sisältöstrategia ei toimi ilman sisältökulttuuria

Sisältömarkkinointi on suurin yksittäinen markkinoinnin murros lähimenneisyydessä ja se tulee varsinkin tulevaisuudessa imemään yhä suuremman siivun markkinointibudjeteista. Voit onnistua sisältömarkkinoinnissa vain asettamalla sille selkeästi mitattavat tavoitteet ja luomalla sisältöstrategian tavoitteiden saavuttamiseksi. Kuitenkaan paraskaan strategia ei toimi ilman sitä tukevaa kulttuuria, eli tarvitset onnistumiseen myös kannustavan ilmapiirin...

Sisältömarkkinoijan 10 käskyä

Näillä säännöillä saat sisältömarkkinoinnin oikeaan suuntaan. 1. Aseta tavoitteet Markkinoinnistasi tulee helposti puuhastelua, jos et aseta selkeitä tavoitteita. Hyvät tavoitteet ohjaavat toimintaa ja auttavat pitämään mielessä, miksi teet hommaa. Aseta tavoitteet aina mittarit mielessäsi ja pidä tavoitteet konkreettisina. Etenemistä kannattaa seurata kolmen kuukauden paloissa ja päivittää suuntaa...

Sisältömarkkinoinnin tarkoitus on tuottaa lisäarvoa

Sisältömarkkinoinnissa kaiken a ja o on arvontuotto. Paraskaan sisältö ei auta, jos siitä tietää vain markkinoija itse. Kohderyhmälle hyödyllinen sisältö ja näkyvyys heidän käyttämissään kanavissa on tehokkainta markkinointia. Voit tulla huomatuksi, saati muistetuksi kohderyhmässäsi vain tuottamalla yleisöäsi kiinnostavaa sisältöä ja saamalla asiakkaasi toimimaan markkinointivoimanasi. Hyvä sisältö on...

Aika on parasta markkinointiasi

Liian moni yritys kitsastelee asiakkaiden kanssa käytetystä ajasta. Teleoperaattorit ulkoistavat palveluaan itsepalveluroboteille, pankkien ja vakuutusyhtiöiden hissimusiikki tulee jo korvista - henkilökohtainen kontakti alkaa olla jo erottautumistekijä itsessään. En tunne yhtäkään yritystä, joka sanoisi, ettei asiakkaiden palvelu olisi heille tärkeää tai jopa toiminnan keskiössä. Kuitenkin käytäntö usein...

Aloita tänään

Kaikilla on vuorokaudessa sama määrä tunteja. Kuitenkin jotkut saavat enemmän aikaan kuin toiset. Mistä se johtuu? Meillä kaikilla on yllin kyllin keskeneräisiä projekteja. Mikä estää meitä saavuttamasta asioita? Usein kaukaiset ja jättimäisetkin tavoitteet pelottavat. Kun maali ei siinnä näkökentässä, on toimeen tarttuminen usein hankalaa. Katkaiset kuitenkin vitkastelun...

Pelko estää yrittämästä

Kukaan ei ole kiinnostunut tekemisistäni saati ajatuksistani. Miksi kertoisin kellekään, minkä kimpussa painin, mikä inspiroi minua tai mitä merkitystä työlläni on? Kenenkään arki ei ole joka hetki kiinnostavaa mutta jokaisen päivään mahtuu inspiroivia hetkiä ja ajatuksia. Mitä kaikkea tekisitkään kymmenessä minuutissa, saati puolessa tunnissa: viimeistelisit projektiasi...

Ala merkittäväksi

Meitä kiusataan päivittäin yhä suuremmalla määrällä valintoja ja rasitetaan entistä vähemmällä käytettävissä olevalla ajalla. Lisäksi meitä pommitetaan jatkuvasti erilaisilla viesteillä. Miten voisit olla huomionarvoinen tässä vaihtoehtojen ristitulessa? Ala merkittäväksi. Merkittävät ihmiset ovat aina olleet sisällönluojia. He jakavat ajatuksiaan puheina tai kirjoituksina. Oli ala mikä tahansa, sankarit...

Insinööriporno häviää täsmämarkkinoinnille

Valtaosa markkinoinnistasi on huonosti kohdennettua höttöä. Kaikki lupaavat yhdeksän hyvää ja kymmenen kaunista, mutta kukaan ei eroa toisistaan. Markkinoijan tyypillinen ongelma on tarve syleillä maailmaa kun paljon parempiin tuloksiin pääsisi tekemällä tarkkuusammuntaa. Voitat markkinoinnissasi vain vaihtamalla helpon ominaisuusoksennuksen ja insinööripornon täsmämarkkinointiin. Tunnetko kohderyhmäsi? Minkälainen on päättäjän arki...