Ala mielipidejohtajaksi

2 min luettavaa

Sisältömarkkinointi on viimeistään tänä syksynä kaikkien markkinoijien huulilla. Sisältömarkkinoinnin tarkoitus ei ole kuitenkaan tuottaa sisältöä sisällön takia vaan luoda lisäarvoa asiakkaille sisällöillä.

Luot sisältömarkkinoinnilla tarjoomallesi sellaisen imun, että löydät uusia asiakkuuksia, saat parannettua ja sitoutettua olemassaolevia asiakkuuksia ja luomaan sellaista arvoa, mitä asiakkaasi eivät muualta saa. Tavoitteellinen ja suunnitelmallinen sisältömarkkinointi tähtää usein oman alan mielipidejohtajuuteen ja sen idea on tehdä sinusta korvaamaton.

Kukapa ei haluaisi olla alansa mielipidejohtaja? Vaikka kaikista ei ole alansa johtajiksi, voi jokainen tavoitella mielipidejohtajuutta omalle asiakaskohderyhmälleen ja olla heille merkittävä. Voit tulla merkittäväksi vain raivaamalla oman polkusi alasi asiantuntijana ja jättämällä jälkiä seuraamistasi varten. Jätät jälkiä merkittävyydestäsi etsimällä nykyisiä ja potentiaalisia asiakkaitasi vaivaavat polttavat ongelmat ja kysymykset sekä vastaamalla niihin tyhjentävästi ja näkemyksellisesti.

Mielipidejohtajan määrittävät kohderyhmään kuuluvat asiakkaat, alan mediat ja sidosryhmät ja kilpailijakenttä – kuka nousee keskusteluissa esille, keneltä haetaan mielipidettä sekä ketä kuunnellaan ja seurataan. Mielipidejohtajuus antaa sinulle selkeää kilpailuetua ja erottaa sinua kilpailijoista.

Valitse taistelusi saadaksesi haluamasi kilpailuedun. Löydä oma siivusi markkinoista ja tavoittele sen mielipidejohtajuutta. Varsinkin jos matkasi on vielä alkuvaiheilla, saatat tuskastua matkan kestoon eli keskity alkuun pienempään markkinasiivuun ja tee itsestäsi ensin korvaamaton sille kohderyhmälle. Mielipidejohtajuus ei ole pelkästään alan terävin näkemys vaan sen ideana on tarjota uusia ideoita ja ajatuksia koko alan eteenpäinviemiseksi.

Mielipidejohtajat luovat alalle puheenaiheita, jakavat niin omia kuin muiden näkemyksellisiä sisältöjä ja johtavat keskustelua pelkän reagoinnin sijasta. Löydä omat kanavat ja foorumit kohderyhmäsi tavoittamiseen ja pysy niissä. Sinun on turha yrittääkään tarjota kaikkea kaikille, vaan keskittyä tunnistamasi kohderyhmän maailmaan ja olla suunnannäyttäjä.

Tie mielipidejohtajaksi voi tuntua kiviseltä ja työläältä, kuten kaikki tavoittelemisen arvoinen. Oikea mielipidejohtaja ei yritä olla muita fiksumpi tai paras kaikista vaan hyödyllisin kohderyhmälleen. Mielipidejohtaja pelaa omassa sarjassaan ja näyttää suuntaa eikä juutu kehumaan itseään tai haukkumaan kilpailijoita.

Kun haluat mielipidejohtajaksi, valitse tarkoin tavoittelemasi kohderyhmä, mieti sitä kiinnostavat kärjet ja pysy niissä kohderyhmäsi käyttämissä kanavissa. Mittaa viestin vaikuttavuutta ja tavoittamista. Käytä esimerkiksi kirjeitä, jos kohderyhmäsi ei pyöri aktiivisesti verkossa. Ponnistelusi menee hukkaan, jos jaat resurssisi liian laajalle ja alat tekemään asioita pelkän julkisuuden takia ilman liitosta arjen tekemiseesi saati kohderyhmääsi.

Näytä osaamisesi toteen sisällöillä. Julkaise kohderyhmäsi kaipaamaa ja kiinnostavaa sisältöä tavoitteellisesti, suunnitelmallisesti ja pitkäjänteisesti. Todista osaamisesi lumoamavalla sisällöllä ja keskity asiakkaidesi todellisiin tarpeisiin. Tee sellaista sisältöä, josta nykyiset asiakkaasi hyötyvät. Jos olet valinnut nykyisen kohderyhmäsi oikein, sisältösi houkuttavat kyllä vastaavia asiakkuuksia lisää. Hyvän sisällön resepti on yksinkertainen: anna niin paljon, että se sattuu.

Epävarmoina aikoina ihmiset janoavat näkemyksiä, mielipiteitä ja tietoa siitä, mitä kulman takana odottaa. Yhdestä jaetusta helmestä ei vielä synny liiketoimintaa, mutta tapana sisällöllisten timanttien jakaminen erottaa sinut massasta ja saa potentiaaliset asiakkaat odottamaan seuraavaa hengentuotostasi.

Mielipidejohtajaksi ei tulla päätöksellä kutsua itseään mielipidejohtajaksi. Mielipidejohtajuus ansaitaan ja tie on usein pidempi kuin uskallat kuvitella. Kuitenkin alansa suunnannäyttäjän rooli tuo selkeää kilpailuetua ja luottamusta, auttaa sinua erottumaan kilpailijoista ja vahventaa nykyisiä asiakkuuksiasi sekä tuo  sinulle uusia asiakkuuksia. Kun seuraavan kerran mietit sisältömarkkinoinnin tarkoitusta, ajattele tulevasi korvaamattomaksi asiakkaillesi – alasi mielipidejohtajaksi.