Blogi

Hyvä strategia on luopumista, ei haalimista

Valtaosalla suomalaisista yrityksistä ei ole strategiaa. Niillä on usein vain kaunis ajatus siitä, että ensi vuonna tehdään hitusen suurempi liikevaihto tai vähän kannattavampi vuosi. Toki ajattelua sekin vaatii, mutta ei se ole mikään strategia. Strategiasta on tullut sellainen oikosulkusana, että se kytkee lähes automaattisesti vastaanottajiltaan...

Digitalisaatio – paras ystäväsi vai pahin vihollisesi?

Menestyvien yritysten elinikä laskee jatkuvasti. Uudella vuosituhannella yritysten keskimääräinen elinikä pienuudesta suuruuteen ja siitä unohduksiin on lyhyempi kuin koskaan. Viisikymmentä vuotta sitten maailman suurimpien yritysten keskimääräinen elinikä oli 75 vuotta, tänään se on vaivaiset 15 vuotta – laskien yhä. Jos se tuntuu vieraalta, mieti Nokian...

Muutu tai tule korvatuksi

Viimeisessä kymmenessä vuodessa moni asia myynnissä ja markkinoinnissa on muuttunut enemmän kuin viimeiseen viiteenkymmeneen vuoteen. Ihminen voi oppia rajattomasti uutta, mutta joskus suurin hidaste tulee sisältäsi. Vanhat tottumukset johtavat keinotekoisiin rajoitteisiin, jotka todellisuudessa ovat vain mielessäsi, mutta ikävä kyllä näkyvät toiminnassasi. Uuteen maailmankuvaan sopii paremmin tekemisen...

Yrityskulttuuri on tärkein erottautumistekijäsi

Yrityskulttuuri luo yrityksesi selkärangan. Se kokoaa yhteen arvot, uskomukset, asenteet, ajattelutavat ja määritelmän siitä, mitä pidetään arvokkaana. Kulttuuria rakennetaan jokapäiväisellä toiminnalla ja sen muuttamiseen kuluvaa aikaa mitataan useimmin vuosissa kuin kuukausissa. Riippumatta muutoksen nopeudesta, muutos lähtee siitä, että kaikilla on yhteinen tilannekuva, jaetut arvot ja...

Asiakaskokemus näkyy viivan alla

Modernin markkinoinnin graalin malja: asiakas markkinoi rinnallasi. Hyvä tuote tai palvelu hyvään hintaan ei enää riitä, vaan ne ovat kilpailukykytekijöitä. Nykyään kilpailuetu rakennetaan asiakkaan kokemuksilla. Valtaosa yrityksistä sanoo olevansa asiakaskeskeisiä, mutta kun asiakkaat saavat sanoa asiasta mielipiteensä, todellisuudessa harva on samaa mieltä. Arjen teot eivät tue...

Ostamisen murros on sekoittanut myynnin pelikirjan

Yritysten myynnissä juostaan tällä hetkellä kovempaa kuin koskaan, silti varmuus juoksemisen suunnasta uupuu. Ostajien valtaistuminen on muuttanut pelisääntöjä ja saanut pelikirjan sekaisin useassa yrityksessä. Vaikka luottamusta on tänä päivänä helpompaa ja edullisempaa rakentaa kuin koskaan, on se silti helpommin sanottu kuin tehty. Kaikessahan kysymys asiakasarvosta...

Markkinointijohtaja ei kuulu johtoryhmään

Markkinointi on pelkkä myynnin tukifunktio. Sehän on samanlainen operatiivinen funktio kuin kirjanpitokin. Kirjanpito on siinäkin mielessä hyvä verrokki, koska Suomen viennistä saama keskimääräinen kilohinta on alle kaksi euroa kilolta. Palveluvienti mukaan lukien. Suomalaisten yritysten kilpailukeinot rajoittuvat liian usein halpuuttamiseen, eikä erilaistavan asiakasarvon luomiseen. Bränditkin ovat...

Uudistuminen

Maailmasta on tullut digitaalinen, jatkuvasta muutoksesta uusi normaali. Emme voi johtaa muuttunutta maailmaa vanhan maailman mittareilla, saati strategialla. Se johtaa keinotekoisiin rajoitteisiin, jotka ovat vain mielessäsi, mutta ikävä kyllä näkyvät tekemisessäsi. Uuteen maailmankuvaan sopii paremmin johtaminen tuloksista nähden kuin tehdyistä työtunneista käsin. Kun unohdat menneen...

Valloita toimialasi

Digitalisaatio, globalisaatio ja kasvaneet asiakasodotukset ovat muuttaneet asiakkaidesi ostokäyttäytymistä pysyvästi. Kun aiemmin yrityksesi pystyi ehkä hallitsemaan asiakkaan tiedonsaantia, nyt se valta on asiakkaalla. Et pärjää enää pelkkänä nykytilan tulkkina. Sinulla pitäisi olla syvällisempi ymmärrys asiakkaidesi toimialan nykyisistä ja tulevista haasteista sekä näkemys siitä, kuinka trendit...

Somemarkkinoinnin trendit 2017

Merkittävin some-markkinoinnin kehityssuunta/trendi vuodelle 2017? Suhteiden luominen palaa tekemisen keskiöön. Vaikka kustannustehokas mainonta on aikanaan houkutellut yritykset sosiaaliseen mediaan, palataan nyt juurille. Nyt suhdetta haetaan niin asiakkaisiin, omiin työntekijöihin kuin vaikuttajiinkin. Se voi onnistua vain viestimällä ihmiseltä ihmiselle. Yritykset tavoittelevat aktiivisesti asiakaskuntansa mielipidevaikuttajia ja samaan aikaan pyrkivät...

Konsultinretaleen joulukalenteri

Käyn kalenterissa 24 konseptia ja ideaa, mitkä kannattaa huomioida myynnin ja markkinoinnin arjessa. Antoisia kuunteluhetkiä!...

Muistiinpanot Nordic Business Forum 2016

Nordic Business Forumissa oli loistava kattaus tekijöitä ja näkijöitä jakamassa viisauksiaan. Olen koonnut livemuistiinpanoni yhteen Storify-palveluun, jossa kokoan yhteen ajatukset esiintyjiltä: Peter Diamandis, Tony Hawk, Dick Costolo, Gary Vaynerchuk, Seth Godin, Scott Galloway, Des Traynor, Vineet Nayar, Jessica Jackley, Amy Chua ja Ed Catmull. [Katso "Nordic...

B2B-markkinoinnin kymmenen käskyä

Yrityskeskeisen markkinoinnin aika on ohi. Voittajat rakentavat markkinointinsa asiantuntijuuden ja asiakasymmärryksen perustalle. Hyödynnä B2B-markkinoinnin kymmenen käskyä kilpailuetusi rakentamisessa....

Varusteleka tatuoituna pakaraan

Armeijan ylijäämätavaraa myyvä Varusteleka tituleeraa itseään maailman parhaaksi kaupaksi. Kansainvälistyvä yritys on oiva esimerkki markkinoinnin ja yrityskulttuurin voimasta. Varusteleka ei jätä ketään kylmäksi, kun se kertoo rakastavansa asiakkaitaan ja toisaalta sen työntekijät rakastavat Varustelekaa. Mistä sinusta kertoo se, että 40% Varustelekan työntekijöistä eli noin 20...

Mistä löydän aikaa bloggaamiseen?

Minulta kysyttiin Twitterissä, mistä löydän aikaa bloggaamiselle? Bloggaus ja kirjoittaminen ylipäätänsä ovat varmasti parasta, mitä asiantuntija voi tehdä oman uransa eteen. Meiltä löytyy aina aikaa tärkeiksi katsomillemme asioille, kuten liikunnalle tai perheelle, eli kehoitan miettimään bloggaamisen tarkoitusta sinulle ja katsomaan sitten kalenteriasi uusin silmin. Bloggaaminen on paras tapa...

Ryhdy alasi suunnannäyttäjäksi

Yrityksesi on tuomittu kilpailemaan hinnalla, jos siltä puuttuu se ainutlaatuinen myyntiväittämä, jollaista ei kilpailijalla ole. Luovu kilpailijoiden peesaamisesta ja hintakilpailusta. Raivaa oma polkusi asiantuntijana, massasta erottaudut katsomalla toimintaasi asiakkaasi silmin. Markkinointi on laajempi asia kuin pelkkä markkinointiviestintä. Se on koko yrityksen läpi kulkeva prosessi ja ajattelutapa...

Eroon hintakilpailusta

Luovu kilpailijoiden peesaamisesta ja hintakilpailusta. Raivaa oma polkusi asiantuntijana ja erottaudu katsomalla toimintaasi asiakkaasi silmin. Onko hintasi kilpailijoiden sanelemia? Uskaltaako kukaan toimialallasi erota toisistaan vai onko kaikki ”alan parhaita ammattilaisia”, ”luotettavia asiantuntijoita” ja ”parasta palvelua” tarjoavia? Jos kaikki toimialallasi tyytyvät samaan mantramaiseen itsekehuun, olet tuomittu kilpailemaan...

Mielipidejohtajuus ansaitaan

Mielipidejohtajuus omalla toimialalla pohjautuu näkemykseen alan tulevaisuudesta, sen haasteista ja niiden voittamisesta. Mielipidejohtajuus kulkee käsi kädessä yrityksen kilpailuetujen kanssa. Mihin näet alasi kehittyvän ja mitä meidän pitää olla tekemässä siinä maailmassa menestyäksemme? Mitkä ongelmat vaivaavat asiakkaita tänään ja tulevaisuudessa? Mielipidejohtajuus ansaitaan, ja tie on usein pitkä....

Paavi opettaa sinulle sisältöstrategiaa

Markkinoinnissa parhaat tulokset saavat ne, jotka tekevät töitä suunnitelmallisesti yhteisen tarkoituksen eteen. Kun kaikille on selvää, mihin ollaan menossa, on loppu vain oikeiden ihmisten, tekojen ja asiakkaiden poimimista mukaan. Sisältöstrategia auttaa sinua johtamaan brändiäsi. Vaikka sisältöstrategia on terminä tuore tulokas, löydät viitteitä sen käytöstä pitkin historiaa...

ICE Live Business Forum 2014 muistiinpanot

Osallistuin ICE Live Business Forumiin ja kokosin muistiinpanot esiintyjiltä Bruce Dickinson, Brian Tracy, Seth Godin, Clayton Christensen, Robin Sharma, Elastinen, Frans Johansson, Scott Belsky, Antti Herlin, Liisa Välikangas ja Bruce Oreck....

Muistiinpanot Nordic Business Forum 2013

Nordic Business Forum 25.-27.9.2013 muistiinpanot livetwiittauksina esiintyjiltä: Henkka Hyppönen, Jack Welch, Vijay Govindarajan, Malcolm Gladwell, Lynda Gratton, Suzy Welch, Jimmy Wales, Alf Rehn, Petri Parvinen, Tom Peters, Alexander Stubb ja Jari Sarasvuo....

Markkinoinnin trendit 2014

Ostamisesta on tullut itsepalvelua, markkinoinnin murros pakottaa asiakaskeskeisyyteen, markkinoinnin uusi tarkoitus on auttaminen, digi tappaa myyntimiehen sekä heikko asiakasymmärrys vie särmän markkinoinniltasi. Markkinoijana ei ole helppoa pysyä perässä, mitkä ismit ovat milloinkin valloillaan, mutta murros markkinoinnissa on tullut vääjäämättä pöydillemme. Kokosin yhteen markkinoinnin trendejä 2014 tekemiseen. Takaisin...

Markkinoinnin murros pakottaa asiakaskeskeisyyteen

Potentiaalinen asiakkaasi on käynyt jo 2/3 ostoprosessista läpi ennen yhteydenottoaan. Hän on ahminut tietoa: sisältöä, suosituksia ja vertailuja verkosta – sinulta ja kilpailijoiltasi. Hitaampikin omaksuja on jo huomannut tarpeen kaupallisesti tavoitteelliselle ja lisäarvoa tuottavalle sisällölle eli sisältömarkkinoinnille, mutta se ei ole enää mikään erottautumistekijä. Sisältömarkkinointi on...

Rakenna näkymättömien myyntimiesten armeija

Kun ostamisesta on tullut itsepalvelua, voit voittaa asiakkaidesi sydämet lumoamalla heidät hyödyllisellä ja avustavalla sisällöllä. Sisältömarkkinointi kehrää kauppaa ympärivuotisesti säästä riippumatta. Jos et pysty palvelemaan potentiaalista asiakastasi aukottomasti tiedonhakuvaiheessa lähtien, et pääse edes keskusteluihin mukaan ja kilpailijasi tekee kaupat. Potentiaalisilla asiakkailla ei ole aikaa käydä monen...

Tulevaisuuden yritys on oma mediansa

Kun markkinointiviestintä nähdään usein yritykselle kulueränä, sisältömarkkinointi luo yritykselle tuottavan omaisuuserän, joka palvelee 365 päivää vuodessa. Jatkuvasti laskevat tilaajamäärät, ansaintamallin räjähdysmäinen muutos ja kaipuu laadukkaalle sisällölle ovat olleet myrkkyä keskeisille medioille. Kaikki joutuvat miettimään tarkoituksensa uusiksi ja osa on jo niin ehtinyt tehdäkin. Samaan aikaan myös...

Heikko asiakasymmärrys vie särmän markkinoinniltasi

Markkinointi on kontaktilaji. Jos ymmärrät asiakkaasi sielunelämää, saat kohdistettua markkinointisi tehokkaasti ja vaikuttavasti. Pelkät kivat puitteet eivät kuitenkaan lämmitä, jos kukaan ei ole näkemässä esitystäsi. Olemme ostajina yksilöitä. Haluamme tulla puhutelluksi meidän tarpeistamme, ongelmistamme ja haluistamme nähden. Meitä ei kiinnosta toimittajan minä-me-sössötys, vaan olemme kiinnostuneimpia itsestämme....

Ostamisesta on tullut itsepalvelua

Myyntimies mynttiset kuolevat. Menestyvästä myyjästä on tullut asiakasta ymmärtävä markkinoija. Ostokäyttäytymisemme muutos muuttaa tapaamme markkinoida. Viimeisimmät tutkimukset kertovat sisältömarkkinoinnin osuuden kasvavan entisestään yritysten markkinointipaletissa. Sen tarkoitus on auttaa asiakkaita luomalla lisäarvoa ja ohjaamalla heitä kaupallisesti eteenpäin. Tulokset saavat ne, jotka sitovat sisältömarkkinoinnin liiketoimintatavoitteisiinsa ja ovat sekä...

Muuta markkinoinnin tavoitteet rahaksi

”Missä raha?”, kysyy luukutusmyyntiin rakastunut epäilijä puhuttaessa sisältömarkkinoinnista. Unohda verkon ja fyysisen maailman vastakkainasettelu sekä keskity palvelemaan asiakastasi! Helsingissä järjestettiin viikko sitten Euroopan vuoden merkittävin sisältöstrategiatapahtuma, Content Strategy Forum, jonka esiintyjäkaartissa olin julistamassa sisältömarkkinoinnin aakkosia. Tapahtuman puhujat olivat pääosin Euroopasta sekä Yhdysvalloista ja tapahtumassa tarjottiin näkemyksiä...

Yritystarinan sankari on asiakas

Kun kaikki tekevät sisältömarkkinointia, voit erottautua vain osallistuttavalla ja innostavalla tarinankerronnalla. Huomiostamme kilpaillaan enemmän kuin ikinä. Sen myötä meistä on tullut varsin hyviä karsimaan silmiimme osuvia viestejä ja sisältöjä. Olemme niin tehokkaita, etteivät tärkeimmätkään viestit aina tavoita meitä. Avaamme tuttujemme viestejä luottamuksesta, mutta meillä on suojamuurit...

Ala mielipidejohtajaksi

Sisältömarkkinointi on viimeistään tänä syksynä kaikkien markkinoijien huulilla. Sisältömarkkinoinnin tarkoitus ei ole kuitenkaan tuottaa sisältöä sisällön takia vaan luoda lisäarvoa asiakkaille sisällöillä. Luot sisältömarkkinoinnilla tarjoomallesi sellaisen imun, että löydät uusia asiakkuuksia, saat parannettua ja sitoutettua olemassaolevia asiakkuuksia ja luomaan sellaista arvoa, mitä asiakkaasi eivät muualta saa....

Sisältömarkkinoinnin seitsemän kuolemansyntiä

Sisältömarkkinointi muuttaa yrityksesi markkinointia pysyvästi. Vanhaan huutelu-markkinointiin ei ole enää paluuta ja asiat, mitkä olet oppinut markkinoinnista viimeisen kymmenen vuoden aikana, eivät enää täysin päde. Markkinointialan yritykset ovat jo muuttaneet toimenkuviaan sisältöpainotteiseksi ja muut toimialat seuraavat nyt perässä. Peli on pysynyt samana, mutta kilpailijat ovat lisääntyneet...

Sisältömarkkinoinnin tulevaisuus

Sisältömarkkinointi sitä, sisältömarkkinointi tätä. Minulta on kysytty, kuinka pitkään yhden asian päällä voi ratsastaa ja varoiteltu, että markkinointitermikin voidaan pilata ylikäytöllä. Kukapa ei jo tarjoaisi sisältömarkkinointia, lurittelisi kuinka sisältö on kuningas ja kuinka sisällössä on tulevaisuus. Kun kaikki sanovat tekevänsä ”sitä sisältömarkkinointia”, niin onko asia sillä...

Totuus sisältömarkkinoinnista

Sisältömarkkinoinnista on tullut markkinoinnin uusi musta. Se ei onneksi ole ohimenevä ismi, vaan pysyvä muutos tapaan markkinoida. Markkinointitapa ei rajoitu pelkästään verkkoon, vaan näkyy kaikessa, mitä yritys tekee asiakkaidensa kanssa. Pelkkä kohderyhmän tunnistaminen ei enää riitä, vaan nykyään sinun pitää olla asiakkaallesi merkittävä. Meitä pommitetaan päivittäin...

Paraskaan sisältöstrategia ei toimi ilman sisältökulttuuria

Sisältömarkkinointi on suurin yksittäinen markkinoinnin murros lähimenneisyydessä ja se tulee varsinkin tulevaisuudessa imemään yhä suuremman siivun markkinointibudjeteista. Voit onnistua sisältömarkkinoinnissa vain asettamalla sille selkeästi mitattavat tavoitteet ja luomalla sisältöstrategian tavoitteiden saavuttamiseksi. Kuitenkaan paraskaan strategia ei toimi ilman sitä tukevaa kulttuuria, eli tarvitset onnistumiseen myös kannustavan ilmapiirin...

Sisältömarkkinoijan 10 käskyä

Näillä säännöillä saat sisältömarkkinoinnin oikeaan suuntaan. 1. Aseta tavoitteet Markkinoinnistasi tulee helposti puuhastelua, jos et aseta selkeitä tavoitteita. Hyvät tavoitteet ohjaavat toimintaa ja auttavat pitämään mielessä, miksi teet hommaa. Aseta tavoitteet aina mittarit mielessäsi ja pidä tavoitteet konkreettisina. Etenemistä kannattaa seurata kolmen kuukauden paloissa ja päivittää suuntaa...

Sisältömarkkinoinnin tarkoitus on tuottaa lisäarvoa

Sisältömarkkinoinnissa kaiken a ja o on arvontuotto. Paraskaan sisältö ei auta, jos siitä tietää vain markkinoija itse. Kohderyhmälle hyödyllinen sisältö ja näkyvyys heidän käyttämissään kanavissa on tehokkainta markkinointia. Voit tulla huomatuksi, saati muistetuksi kohderyhmässäsi vain tuottamalla yleisöäsi kiinnostavaa sisältöä ja saamalla asiakkaasi toimimaan markkinointivoimanasi. Hyvä sisältö on...

Aika on parasta markkinointiasi

Liian moni yritys kitsastelee asiakkaiden kanssa käytetystä ajasta. Teleoperaattorit ulkoistavat palveluaan itsepalveluroboteille, pankkien ja vakuutusyhtiöiden hissimusiikki tulee jo korvista - henkilökohtainen kontakti alkaa olla jo erottautumistekijä itsessään. En tunne yhtäkään yritystä, joka sanoisi, ettei asiakkaiden palvelu olisi heille tärkeää tai jopa toiminnan keskiössä. Kuitenkin käytäntö usein...

Aloita tänään

Kaikilla on vuorokaudessa sama määrä tunteja. Kuitenkin jotkut saavat enemmän aikaan kuin toiset. Mistä se johtuu? Meillä kaikilla on yllin kyllin keskeneräisiä projekteja. Mikä estää meitä saavuttamasta asioita? Usein kaukaiset ja jättimäisetkin tavoitteet pelottavat. Kun maali ei siinnä näkökentässä, on toimeen tarttuminen usein hankalaa. Katkaiset kuitenkin vitkastelun...

Pelko estää yrittämästä

Kukaan ei ole kiinnostunut tekemisistäni saati ajatuksistani. Miksi kertoisin kellekään, minkä kimpussa painin, mikä inspiroi minua tai mitä merkitystä työlläni on? Kenenkään arki ei ole joka hetki kiinnostavaa mutta jokaisen päivään mahtuu inspiroivia hetkiä ja ajatuksia. Mitä kaikkea tekisitkään kymmenessä minuutissa, saati puolessa tunnissa: viimeistelisit projektiasi...

Ala merkittäväksi

Meitä kiusataan päivittäin yhä suuremmalla määrällä valintoja ja rasitetaan entistä vähemmällä käytettävissä olevalla ajalla. Lisäksi meitä pommitetaan jatkuvasti erilaisilla viesteillä. Miten voisit olla huomionarvoinen tässä vaihtoehtojen ristitulessa? Ala merkittäväksi. Merkittävät ihmiset ovat aina olleet sisällönluojia. He jakavat ajatuksiaan puheina tai kirjoituksina. Oli ala mikä tahansa, sankarit...

Insinööriporno häviää täsmämarkkinoinnille

Valtaosa markkinoinnistasi on huonosti kohdennettua höttöä. Kaikki lupaavat yhdeksän hyvää ja kymmenen kaunista, mutta kukaan ei eroa toisistaan. Markkinoijan tyypillinen ongelma on tarve syleillä maailmaa kun paljon parempiin tuloksiin pääsisi tekemällä tarkkuusammuntaa. Voitat markkinoinnissasi vain vaihtamalla helpon ominaisuusoksennuksen ja insinööripornon täsmämarkkinointiin. Tunnetko kohderyhmäsi? Minkälainen on päättäjän arki...