Paavi opettaa sinulle sisältöstrategiaa

2 min luettavaa

Markkinoinnissa parhaat tulokset saavat ne, jotka tekevät töitä suunnitelmallisesti yhteisen tarkoituksen eteen.

Kun kaikille on selvää, mihin ollaan menossa, on loppu vain oikeiden ihmisten, tekojen ja asiakkaiden poimimista mukaan. Sisältöstrategia auttaa sinua johtamaan brändiäsi. Vaikka sisältöstrategia on terminä tuore tulokas, löydät viitteitä sen käytöstä pitkin historiaa niin katolisen kirkon kuin Englannin hallitsijoiden työkalupakista.

Kirkas tarkoitus yhdistää voimavarasi yhteisten tavoitteiden taakse. Haluamme tekemiseemme merkitystä. Vastaus kysymykseen miksi on aina kiinnostavampi kuin mitä. Menestyviä yrityksiä yhdistää heidän tarkoituksensa auttaa ja parantaa asiakkaidensa elämää. Onko yrityksesi työntekijöille selvää, mikä on olemassaolonne tarkoitus? Minkä arvojen toteutumiseen arjessa ollaan valmiita sijoittamaan aikaa ja rahaa?  Aloita sisältöstrategiasi suunnittelu tarkoituksesta, joka yhdistää kaiken tekemisenne.

Selkeä tarkoitus auttaa viestimään kohderyhmillesi. Tarkoituksesi voi toteutua vain puhuttelemalla oikeita ihmisiä oikeassa kontekstissa. Määrittele keitä brändisi tulee puhutella, kenet tulee saada ostamaan, kenet kertomaan viestiäsi eteenpäin, mitkä sidosryhmät kannattaa huomioida ja keihin pitää pystyä vaikuttamaan. Viesti ja vaikuta brändisi kannalta oleellisiin tahoihin aktiivisesti. Päätät itse kiinnostavuutesi, joko teet ja viestit kiinnostavia asioita tai synnytät puheenaiheita.

Kohderyhmäsi määrittävät tehokkaimmat toimintatavat. Katolinen kirkko on hyvä esimerkki suunnitelmallisesta työstä tarkoituksensa toteuttamiseksi.

Kirkko on osannut aina hyödyntää ammattilaisia työssään, sillä on ollut käytössään aikakautensa parhaat taiteilijat, kirjoittajat, muusikot sekä oma sitoutunut henkilökuntansa.

He ovat määrätietoisesti rakentaneet omaa yhteisöään ja olleet yhteiskunnassa aina merkittävä vaikuttaja  kasvoineen. Heillä on ollut tarkoitus, keinot sen viestimiseksi ja he ovat tehneet määrätietoista työtä tavoitteensa eteen. He ovat olleet hyvin löydettäviä, tarjoilleet hyödyllistä ja sitouttavaa sisältöä kohderyhmilleen, pitäneet vaikuttavia asiakastilaisuuksia ja koulutuksia sekä laajentaneet haarakonttorein markkina-aluettaan ja toimintaansa.

Paras tapa saada haluttu vaikutus läpi on kertoa tarina.

Kirkko pystyi tuottamaan vaikuttavia näkökulmia ihmisten arkeen tarinankerronnallaan. Löydät kirkon tarinoista kaikki sankaritarinan elementit ja toisaalta paljon opetuksia puettuna tarinoiden muotoon.  Kirkko valikoi sisällöntuottajiensa armeijasta parhaiten näkökulmiaan tukevat tarinat ja koosti ne yhteen kirjaksi. Raamatusta tulikin maailman myydyin kirja ja sen menestyksen salaisuus on asiakasymmärryksessä. Kun kirkko tunsi kohderyhmänsä arkea ja murheita, heille oli helppo tuottaa sopivaa sisältöä. Saadakseen laajat massat mukaan, kirkko sisällytti tarinoihinsa käännytettävien pakanatraditioita, jotta heidän opetuksensa puhuttelivat myös uusia kohderyhmiä. Käytännössä he siis kokosivat uskontonsa parhaat palat yksiin kansiin sulauttaen muidenkin uskomukset omiinsa, jotta paketti olisi mahdollisimman houkutteleva.

Käyttämilläsi sanoilla on suuri merkitys viestin läpimenoon. Hyvä esimerkki historiasta on Englannin kuningatar Elizabethin valtakausi. Hän alkoi puhua me-muodossa viestiäkseen yhtenäisen Englannin puolesta ja nosti esille Englannin vahvuuksia uskonnosta, itsenäisyydestä ja kulttuurista – luodakseen yhtenäisen tarinan, johon kaikkien oli helppo samaistua säätyyn katsomatta. Elizabeth johti maata yhteisellä tarinalla. Hänen seuraajansa kuningas Jaakko I hyödynsi myös sanojen voimaa teettäessään kansallismielisen käännöksen Raamatusta, jossa yhteisöihin ja ihmisiin viitattiin kansakuntana. Käytetyillä sanoilla ja puhetyylillä on aina ollut merkittävä voima.

Menestyvä brändi henkilöityy usein kasvoihin.

Katolisella kirkolla kasvot ovat paavin. Paavi johtaa katolisen kirkon puhetta ja on johdonmukaisesti vastustanut niin abortteja, ehkäisyä kuin homojakin aina näihin päiviin saakka.  Maailman muuttuminen on ajanut katolisen kirkonkin päivittämään sisältöstrategiaansa, kun usko on maallistunut ja yhä useampia seuraajista on ajautunut tapakristityksi. Uusi Paavi on tehnyt markkinatutkimuksensa ja alkanut sovittaa kirkkoa yleisöönsä, eikä yleisöä kirkkoonsa. Hän on päivittänyt kirkon näkökulmia sopimaan haluamansa yhteisön mieliin. Uusi paavi on innolla uudistanut tapoja pitää yhteyttä seuraajiensa kanssa. Hän soittelee, käy valepuvussa vierailemassa köyhäintaloissa ja pidättäytyy vaurauden tuomista kiusauksista asumalla normaalin kansalaisen tavoin. Kaikessa tekemisessä korostuu aitous ja avoimuus.

Sisältöstrategian perusteet eivät ole muuttuneet vuosisatojenkaan saatossa. Sisältöstrategia auttaa johtamaan brändiä asiakaskohtaamisten kautta. Kun kaikesta on ylitarjontaa, samaistumme helpommin tahoihin, jotka auttavat meitä. Samaistumisemme kohteet tarjoilevat meille sopivasti palasteltua ja pureskeltua  kiinnostavaa sisältöä, jonka avulla saamme toteutettua itseämme, hyötyä ja mahdollisuuden jakaa sitä samanmielisille. Haluamme kuulua johonkin meitä isompaan yhteisöön ja silti erottautua eduksemme.

Sisältöstrategian suurin vaikuttaja on asiakas.

Yrityksistä ja kuluttajista on tullut medioita. Kun paavi valittiin viimeksi 2013, oli valintatilaisuus aiemmista poiketen yhtä näyttömerta. Kaikki halusivat oman osansa muistoista kuvina ja videoina sekä useimmat jakoivat tapahtumasta kuvia sosiaalisiin medioihin. Me toteutamme itseämme kuluttamamme ja tuottamamme sisällön kautta. Tavoittaakseen meidät, pelkkä huutelu ei enää riitä. Ansaitaksesi huomiomme, sinun pitää pystyä mukautumaan meidän muuttuneeseen arkeen sekä olla kiinnostava ja sosiaalinen. Muuttamalla ansaitsemasi huomion kaupalliseksi menestykseksi, olet onnistunut sisältöstrategiassasi.